poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Babki z bakaliami i fiołkowym lukrem (owsiano - orkiszowe)

Już za chwileczkę Wielkanoc, więc najwyższa pora testować babę! W zeszłym roku wyszła całkiem okazała (klik!) ale wtedy jeszcze jadłam mąkę pszenną. W tym roku wyzwanie było większe, bo musiałam upiec babę z innych mąk. Dodatkowo postanowiłam nie piec jednej dużej baby, ale zdecydowałam się na małe babki, bo moim zdaniem są urocze, a poza tym wolniej obsychają.
Babki wyszły, w zasadzie bez większego problemu. Nie jest to jednak lekkie, puszyste ciasto, tylko ciężki wypiek, ale przynajmniej nie zjada się go za dużo ;) Taka już jest specyfika mąk przeze mnie użytych. Ciasta wychodzą cięższe i bardziej zbite. Uważam jednak, że warto upiec sobie takie babki, bo na pewno są nieco zdrowsze niż te z białej mąki pszennej :)

Fiołkowy lukier, którym ozdobiłam dwie z babek, to wynik tego, że nadal miałam kępę fiołków na ogródku i nie darowałabym sobie, gdyby tam zwiędły zamiast wykazać się w kuchni. :)

Babki Wielkanocne


Składniki: (na 6 małych babek, lub jedną dużą babę)

  • 50g drożdży (świeżych)
  • ok 3 szklanki mąki + do podsypania (ja dałam po połowie mąki owsianej i mąki orkiszowej razowej)
  • 120g masła - roztopionego i wystudzonego
  • 4 żółtka
  • szklanka cukru
  • szklanka mleka (podgrzanego)
  • bakalie (ja dałam około 100g - skórka kandyzowana z limonki, rodzynki, papaja, ananas...)

Na lukier fiołkowy:

  • garść fiołków
  • 3 łyżki cukru pudru
  • odrobina wody

Do ozdobienia:

  • lukier z cukru pudru i wody
  • bakalie
  • fiołki
  • albo kto co ma :)
Z drożdży, łyżki cukru, części mleka i łyżki mąki robimy zaczyn. Odstawiamy do wyrośnięcia (spienienia) na jakieś 15 minut.
Żółtka ucieramy z cukrem do białości.
W dużej misce łączymy zaczyn, żółtka z cukrem, masło, resztę mleka i mąkę. Mieszamy i przekładamy na oprószoną mąką stolnicę. Dodajemy bakalie i zagniatamy ciasto, w razie konieczności podsypując mąką. Gdy ciasto jest wyrobione przykrywamy je ściereczką i odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce (do wyrośnięcia).
Po tym czasie przekładamy ciasto do formy (natłuszczonej) lub foremek. Pieczemy około 20 minut w 180 stopniach.

Gdy ciasto jest gotowe i ostygnie, zdobimy je lukrem fiołkowym, lukrem zwykłym i czy jeszcze sobie życzymy.

Smacznego!




Wielkanocne Smaki - edycja IV

5 komentarzy:

  1. Cudowne te babeczki, mniam! :) Porwałabym jedną na święta. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ekstra, aż szkoda, że nie wzięły udziału w naszym ostatnim konkursie. Ale na facebooku Bakalland trwa już kolejny, a już niedługo nowe możliwości rozwoju dla fajnych blogów.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za wszystkie komentarze :) Anonimowych proszę o podpis :)